Foto Bruno van den Elshout
Navid Nuur
Zo als tijd een uitdrukking is van waarneming en verandering, blijft de artistieke kosmos van Navid Nuur (°1976, Teheran, Iran) constant in beweging, permanent gevormd door tekeningen, schilderijen, sculpturen en installaties. De kunstenaar omschrijft zijn werken als interimodules. De term module verwijst naar het conceptuele van het werk, en de onderlinge relatie tussen verschillende elementen. Het begrip interim fungeert als een indicator van tussenin zijn, van transitie, een tijdelijke staat van overgang. Vertrekkend vanuit de materie, als de substantie van alle dingen, onderzoekt Nuur als een alchemist de aard van kunst en de wereld. De kunstenaar richt zijn aandacht op materialiteit door uiteenlopende experimenten op te zetten om diverse reacties te onthullen. Processen van ontdekking en herontdekking zijn kenmerkend voor Nuurs benadering. Hij richt zich op verschillende parameters van kunst, en experimenteert met elementen zoals kleur, licht en warmte, waarbij hij waarnemingsverschijnselen onderzoekt en nieuwe manieren van kijken aanwakkert.
Kunstwerk
A one line poem (2022) | Ansichtkaart
Neem deel aan Nuur’s project
A one line poem
A one line poem benadert het begrip grens vanuit verschillende invalshoeken. Het kunstwerk bestaat uit een ansichtkaart waarop een filosofische zin staat, vergelijkbaar met one line poetry. Los van de eigen begrenzing overstijg deze zin ieders cultuur, achtergrond, leeftijd en lichaam. Het zorgt voor verdieping binnen ieders eigen grenzen en laat onze horizon verbreden. Nuurs concept speelt eveneens met het idee dat mensen al dan niet kunnen komen naar KFA22. Als iemand zijn adres achterlaat op de website, krijgt hij het kunstwerk opgestuurd met de post. A one line poem is als het ware een fysieke herinnering of ervaring. Tegelijkertijd blijft een deel van de biënnale buiten de grenzen van ons festivalterrein. Los van de vele herinneringen en foto’s zal A one line poem het enige kunstwerk zijn dat zich kan losmaken van de tentoonstellingstijd.