Tamara Dees
Locatie 3: Doopsgezinde Gemeente
Geïnspireerd door de beroemdste houtsnede ter wereld: ‘De Golf’ van de Japanse kunstenaar Hokusai (1760-1849) maakte Tamara Dees een installatie voor de Doopsgezinde Kerk in Aardenburg. In de houtsnede klauwt een golf van reusachtige omvang zich de compositie binnen en bedreigt drie bootjes en hun opvarenden. Hokusai toont een moment met ongewisse afloop. De kracht en omvang van de natuur en de moed en angst van de nietige roeiers zijn in een bevroren flits bijeengebracht.
In de kerk hing ze drie grijs geschilderde bootjes in dezelfde posities ten opzichte van elkaar en de horizon als Hokusai in zijn prent. Als je je voorstelt dat je in één van de bootjes zit, voel je je niet meer op je gemak. En dat is een understatement. Zo brengt Dees abstract (anoniem, grijs) en concreet (tastbaar, echt, levensgroot) samen en verbindt zij de angst van de roeiers uit het verleden met die van ons in het heden. Een mooie invulling van het idee ‘Plaatsbepaling’. Hoe gaan wij om met krachten die groter zijn dan wijzelf? Welke betekenis kennen wij toe aan onszelf in tijd en ruimte?