Urban Umbrella en Raemansky

Locatie 5: Oude School

Sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw zijn gespoten graffiti niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Met de New Yorkse straatcultuur als inspiratie waaierden kleurige ‘tags’ en ‘pieces’ uit over de hele wereld. Tags kun je zien als versierde handtekeningen, pieces zijn complexere, figuratieve of abstracte composities. Het je – zonder toestemming – toe-eigenen van de door commercie bepaalde openbare ruimte was een belangrijk aspect van graffiti-artiesten. Een eigen beeldtaal ontstond, die werd opgepakt door kunstenaars als Keith Haring, Jean-Michel Basquiat en Kenny Scharf.

De visuele kracht van graffiti is onmiskenbaar en bij ‘Plaatsbepaling’ past ook deze vorm van kunst. Dus vroegen we het Zeeuwse collectief ‘Urban Umbrella’ om een deel van de voormalige lagere school aan te pakken. Van binnen en van buiten. Mick Jansen en Bart van Kervinck mobiliseerden talent uit Zeeland, maar ook kunstenaars uit de rest van Nederland, België en Duitsland. Geïnspireerd door het thema, voegen zij een spannende dimensie toe aan Kunstenfestival Aardenburg.

Facebookpagina

Laatste bijdrage aan Kunstenfestival
Raemansky uit Eede heeft de afgelopen weken in de keuken van de Oude School een geschilderde installatie gerealiseerd met haar visie op Plaatsbepaling. Daarin staat haar visuele beleving van Aardenburg centraal.

 

Een groot deel van de ruimte heeft zij afgeplakt met bruin pakpapier. Daardoor ontstond er een eenheid die een goede basis vormt voor een aantal schilderkunstige ingrepen. Maar het werk startte met een wandcollage van een boom, opgebouwd uit stukken krantenpapier. De relatie voorstelling-materiaal is betekenisvol. Het papier voor de krant is afkomstig van een boom. Raemansky heeft als het ware de gebeurtenissen die in de kranten zijn beschreven teruggebracht naar de bron waar ze vandaan komen. Inhoudelijk is de boom een uiting van de kracht van de aarde. Waarin alles uiteindelijk zal worden opgenomen. Een vorm van plaatsbepaling in tijd en ruimte. Die combineert zij met de fysiek-ruimtelijke plaatsbepaling. Markante gebouwen van Aardenburg, zoals de kerken, de Kaaipoort en het gemeentehuis kregen in krachtige, vereenvoudigde vormen een plaats op de wanden. De sobere uitvoering in bruin, zwart, wit en grijstinten geeft de compositie rust en een zekere abstractie. De herhaling verwijst naar kleine verschuivingen in haar standpunt. Plaatsbepaling is ook: in beweging blijven