Samen creëren en samen werken staan centraal in het educatieve aanbod van Kunstenfestival Aardenburg. We richten ons tot scholen en individuele kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Iedereen kan mee aan de slag.
Jongvolwassenen
Een groep van 10 jongvolwassenen (18 tot 27 jaar) realiseren ‘in residence’ een collectief kunstwerk/presentatie/installatie. Rondom de presentatie van hun eigen project zetten ze activiteiten neer die gericht zijn op jongeren uit de streek en die mét en door jongeren tot stand komen. Het project vindt plaats in de eerste festivalweek op in een broedplaats, een agrarische locatie in de buurt van Sint Kruis, gelegen binnen de kunstroute van de biënnale en eindigt met een presentatiedag op zaterdag 2 augustus 2025.
Begeleider en coördinator is Sabijn Laterveer. Ze heeft jarenlange ervaring als docent Kunst in het middelbaar onderwijs, beschikt over de nodige contacten en heeft ervaring met jongeren en jongvolwassenen. Naast haar lesgeven heeft ze ervaring in het opzetten van buitenschoolse activiteiten en projecten.
Doel is om zoveel mogelijk jongeren en jongvolwassenen bekend te maken met en te betrekken bij de Biënnale Aardenburg. We bieden jongvolwassenen die zelf met een vorm van kunst bezig zijn een podium waar ze zich samen met anderen kunnen ontwikkelen in hun eigen ideeën/proces. We ontwikkelen in samenspraak met de groep ook activiteiten voor andere leeftijdgenoten. De groep treedt als het ware op als jonge ambassadeurs voor het festival. Ze hebben zicht op wensen en behoeften onder jongeren en kunnen daarmee een adviserende rol spelen in bijvoorbeeld verspreiding en het bereiken van deze doelgroep.
De groep werkt niet alleen samen, maar ze leven ook samen gedurende die periode. Ze verblijven in een kampplaats en zorgen gezamenlijk voor hun maaltijden.
Voor het samenstellen van de groep mikken we op jonge kunstenaars/makers uit de regio, in een breed spectrum van kunst: muziek, film, theater, beeldende kunst… Tijdens de projectweek vinden enkele ontmoetingen en uitwisseling plaatsvinden met deelnemende kunstenaars van de biënnale, in de vorm van een workshop, presentatie eigen werk, masterclass, filmavond… Mogelijke kandidaten kunnen zich na een oproep aanmelden of worden benaderd vanuit ons eigen netwerk en contacten met (kunst)docenten en jongerencentra uit de streek, zowel in Zeeuws-Vlaanderen als over de grens in Vlaanderen.
Ze worden uitgenodigd voor een oriënterende kennismakingsavond en een toelichting van het project. Na de definitieve samenstelling van de groep maken we afspraken voor een aantal bijeenkomsten. We plannen minimaal drie bijeenkomsten om elkaar beter te leren kennen en om het project voor te bereiden: groepsbinding, ideeën uitwisselen, keuzes maken, praktische zaken voorbereiden, PR verzorgen rondom de presentatie/opening van hun eigen werk, activiteiten organiseren rondom hun presentatie, taakverdelingen binnen de kerngroep… Tijdens deze bijeenkomsten betrekken we de groep bij het festival als ambassadeurs om mee te denken over hoe de doelgroep jongeren bereikt kan worden.
Scholen
Biënnale op toer – Mei en juni 2025 – Onder schooltijd kunstdocenten in de klas
Voor de groepen 7 en 8 van de basisscholen in de gemeente Sluis en het 5de en 6de leerjaar van de basisscholen in Sint-Laureins ontwikkelen en verzorgen we een les rondom het festivalthema Landbouw. Deze les is verdeeld in twee onderdelen: een kunstbeschouwelijk deel en een praktisch deel.
Aan de hand van de kunst die wordt tentoongesteld zullen twee kunstdocenten de les vormgeven. Het kunstbeschouwelijke gedeelte draait om het bewust kijken: Wat zie je? En wat voel je? Herken je het thema Landbouw? Hoe is het werk opgebouwd? We ontrafelen samen het verhaal achter de kunst.
Voor het tweede gedeelte ontwerpen we een praktische opdracht. Kunst ervaar je niet alleen door te kijken maar ook door zelf te creëren. De werken die gemaakt worden, worden verzameld en uiteindelijk gezamenlijk tentoongesteld tijdens de Biënnale. Kinderen krijgen een vrijkaart om hun werk te komen bewonderen en zo ervaren ze ook wat de locatie bijdraagt aan een kunstwerk.
Rondleiding Basisschool – Eind augustus en begin september – Onder schooltijd naar de Biënnale
Voor de groepen 7 en 8 van de basisscholen in de gemeente Sluis en het 5de en 6de leerjaar van de basisscholen in Sint-Laureins ontwikkelen en verzorgen we een interactieve rondleiding. Aan de hand van een inspirerende gids bewandelen de leerlingen een route met vooraf geselecteerde kunstwerken.
In groepen van ca. 15 leerlingen gaat elke groep op pad met een eigen gids. De insteek is om de kinderen op een andere manier te laten kijken. Vaak wordt er snel geoordeeld: “ik vind dit mooi of lelijk” en door naar het volgende. Maar als je de tijd neemt om echt te kijken, wat kun je dan ontdekken? Misschien verandert met langer kijken zelfs je oordeel. En hoe kun je het werk van anderen gebruiken als inspiratie om je eigen werk te maken? Echt niet alleen door het na te doen! Met verschillende kleine opdrachten blijft het niet bij een rondleiding maar wordt het een ervaring.
Cultuurmiddag Middelbaar Onderwijs – 25 tot 31 augustus – Interactieve rondleiding en workshops
Voor de brugklassen van het Zwincollege wordt een culturele dag ontwikkeld. De ca. 160 leerlingen worden in twee groepen gedeeld. Groep A gaat in de ochtend naar de Biënnale terwijl groep B in de ochtend workshops volgt bij het jongerencentrum van Cultuureducatie Zeeuws-Vlaanderen in Oostburg. In de middag word er geruild.
De rondleiding heeft dezelfde insteek als die voor de basisscholen, maar met andere kunstwerken en daarbij passende opdrachten speciaal afgestemd op deze doelgroep. Leren kijken is de basis.
De workshops die worden verzorgd bij het jongerencentrum staan in het teken van het thema Landbouw. De gastdocenten bestaan uit kunstenaars met een achtergrond in verschillende disciplines, zoals bijvoorbeeld schilderkunst, beeldhouwkunst, videokunst of techniek. Zo worden leerlingen uitgedaagd aan hetzelfde thema te werken in verschillende vormen en maken ze kennis met verschillende disciplines binnen de kunst.