STPPNMETSCHRVNOEEIJE met Frank Keizer en poëzie van Tijs van Bragt

In het artistiek programma van de tweede editie van de Biënnale Kunstenfestival Aardenburg praat auteur Vincent van Meenen in de reeks STPPNMETSCHRVNOEEIJE op zondag met een aantal collegaschrijvers. Zondag 28 juli 2019 was het de beurt aan Frank Keizer.

Ze praatten ondermeer over de wens van de Russische dichter en linkse activist Kirill Medvedev om niet meer gepubliceerd te worden.

Als toetje las Tijs van Bragt voor uit zijn werk.

Foto en videos Henriette van Overbeek

“SNIP IT”-actie in Freemen Gallery

IJverige papierknippers creëerden een papiersnippertapijt in Freemen Gallery op zondagmiddag 28 juli 2019. Initiatiefneemster was de Belgische kunstenares Nienke Baeckelandt, die ook werk toont tijdens de tweede Biënnale Kunstenfestival Aardenburg. Een dozijn deelnemers knipten lustig los op het tempo van de muziek die zelf meebrachten en beluisterden met hun hoofdtelefoon of oortjes. De actie leverde enkele mooie beelden op.

Foto’s en video Heriette van Overbeek

Een gedicht van Ben Okri

Vanessa, één van de inwoners van Aardenburg meldde het volgende: “De Nigeriaanse dichter en schrijver Ben Okri heeft een aantal gedichten geschreven naar aanleiding van de expositie van Elly Strik in Madrid in 2014. Hij heeft ze daar ook voorgedragen. Het eerste is niet speciaal voor die gelegenheid geschreven, maar ik vind het geweldig goed passen bij het werk Collective Twinge van Elly Strik.”

 

Collective Twinge, 2019 | Keramiek, gemummificeerde appel, kleurpotlood, grafiet, olie en pigment op papier, 50,5 x 37,5 x 6,5 cm | Foto Wietse Jongsma

Dit is het gedicht:

Beyond – Ben Okri

One
New Man and New Woman
spoke in the darkness.
They spoke like children
discovering light.
Much time had passed
and no time at all.
“Now let’s start again”
said New Man.
“And again”
said New Woman.
“Go back to the earth.”
“To simple beginnings.”
“To what nourishes.”
“To what grows.”
“To sunlight.”
“And flowing water.”
“To inner light.”
“And fresh air.”
“Good breathing.”
“And sweet silence.”
“To new dancing.”
“And music.”

Two
“Let’s go back to the source”
said New Woman
“Of rivers.”
“Of worlds.”
“Of dreams.”
“Of realities.”
“Of friendship.”
“Of fellowship.”
“Of what the heart feels.”

Three
“Let’s dream again” said New Man
“Like we used to as kids.”
“Of Eden when it was new.”
“And after we have restored it.”
“With love.”
“With courage.”
“With patience.”
“And wisdom.”

Four
“Let’s play again” said New Woman
“As on the first day.”
“When we were in the garden.”
“And the garden was us.”

Five
“Let’s be happy again” said New Man
“As on the first day.”
”When all love was ours.”
“As it still is.”
“And always will be.”
They both said together
“As one.”

Concert Vlaamse Meesters oog in oog enthousiast onthaald

Een geslaagd concert op zaterdag 20 juli 2019 in de Sint-Petrus en Pauluskerk van Middelburg, net over de grens van Aardenburg. De organisatie kon een hoogstaand gevarieerd programma aanbieden met een internationale bezetting: Jos van Immerseel, oud-Middelburgnaar, aan het klavier, de Russische Lisa Shklyaver op klarinet en zang door de Koreaanse sopraan Yeree Suh.

Vooraf gaf Jos van Immerseel een korte toelichting bij het programma, de componisten Beethoven, Schubert en Mendelssohn en de instrumenten waarop zou gemusiceerd worden. Jos van Immerseel is ervan overtuigd dat enkel met instrumenten uit de periode van de componist de muziek volledig tot zijn recht kan komen. Trouw aan zijn principe werd gespeeld op replica’s van Weense historische instrumenten: een Hammerflügel naar een origineel van Conrad Graf uit 1826, een Bassethoorn en een B-Klarinet, beide uit buksboomhout naar originelen van Theodor Lotz, van ca.1780.

Het publiek was gedurende meer dan een uur in de ban van het samenspel tussen klavier en de Bassethoorn van Lisa Shklyaver in een sonate van Beethoven, de Schubertliederen van Yeree Suh, variaties voor klavier van Mendelssohn en tot slot de drie artiesten samen in het lied van Schubert “Der Hirt auf dem Felsen”. Na de laatste noten volgde spontaan een staande ovatie.

De commentaren van het publiek achteraf waren lovend zowel wat betreft de muziek, de artiesten als de locatie. Voor veel concertgangers was het de eerste keer dat ze de kerk van Middelburg bezochten en was dit gebouw een openbaring. Ook de muzikanten, die nochtans een en ander gewoon zijn op internationale podia, genoten zichtbaar van het publiek en de locatie. De directie van Anima Eterna, het door Jos van Immerseel opgerichte huisorkest van het concertgebouw in Brugge, die het concert bijwoonde was vol lof over de locatie wat sfeer en akoestiek betreft.

Organisator Theo de Bruyckere van de Kerkfabriek Middelburg verwoorde het in zijn dankwoord als volgt: “Jullie enthousiasme en talrijke opkomst bieden hoop en vertrouwen voor de eventuele herbestemming van dit prachtig gebouw. We hopen immers in de toekomst hier meer dergelijke, kwalitatieve evenementen te kunnen en te mogen organiseren”.

Impressies STPPNMETSCHRVNOEEIJE met Simone Atangana Bekono

In het artistiek programma van de tweede editie van de Biënnale Kunstenfestival Aardenburg praat auteur Vincent van Meenen in de reeks STPPNMETSCHRVNOEEIJE op zondag met een aantal collegaschrijvers. Zondag 21 juli 2019 was het de beurt aan gastauteur Simone Atangana Bekono. Er was een voorlezing en gesprek in de Vermaning van de Doopsgezinde Gemeente Aardenburg en een nazit in Casa Portiera. Daarna braht het gezelschap nog een bezoek aan de Ground Residentie Aardenburg van kunstenaar Leendert Van Accoleyen dat diezelfde middag officieel werd geopend.

Foto’s Henriette van Overbeek