Folkert de Jong

Folkert de Jong

De levensgrote sculpturen van Folkert de Jong (°1972, Egmond aan Zee, Nederland) brengen iedere kijker in verwarring. De chemische hightech materialen – voornamelijk gebruikt voor huishoudelijk gereedschap en de productie industrie – verbeelden enerzijds klassieke thema’s als mortaliteit en verval, en anderzijds gebruikt de kunstenaar atypische kunstenaarsmaterialen als polyurethaan, styrofoam en industrieel piepschuim om uiteenlopende associaties op te roepen. Op magistrale wijze vermengen de Jongs kleurrijke schuimsculpturen – vaak ontleend aan (kunst)historische figuren zoals Piet Mondriaan en Jezus Christus – de condition humaine met bijtende humor. Tegelijkertijd onderzoekt de kunstenaar de waarheid achter de geschiedvertelling van deze maatschappelijke iconen. De positie van de mens in de maatschappij lijkt volgens De Jong op die van een pion in een spel, waarbij de mens geen weet heeft dat de spelregels voortdurend worden veranderd door de spelers. De kunstenaar maakt het nog erger: hij plaatst mensen tegenover een hedendaagse wereld en dwingt hen door normen, conventies en verwachtingen tot onderwerping. Je bepaalt zelf door welke aspecten je laat overheersen, je kiest zelf de grenzen van het spel.

Locatie: Het Gele Huis, Oude Kerkstraat 7, Aardenburg

Kunstwerk

Wormwood (2018) | Polyurethaanschuim, pigment, staal, kiddy ride machine en soundscape

Foto’s

Berichten

Kunstenaars KFA22 – Folkert de Jong

Folkert de Jong - Thumb

De positie van de mens in de maatschappij lijkt volgens @folkert.dejong op die van een pion in een spel, waarbij de mens geen weet heeft dat de spelregels voortdurend worden veranderd door de spelers. De kunstenaar maakt het nog erger: hij plaatst mensen tegenover een hedendaagse wereld en dwingt hen door normen, conventies en verwachtingen tot onderwerping. Je bepaalt zelf door welke aspecten je laat overheersen, je kiest zelf de grenzen van het spel.

Meer over Folkert de Jong | Overzicht kunstenaars KFA22

Eerste zeven namen kunstenaars KFA22

Curator Benedict Vandaele heeft de eerste namen van participerende kunstenaars bekend gemaakt. Het zijn Koen van den Broek, Folkert de Jong, Johan Tahon, Hadassa Ngamba, Manjot Kaur, Maartje Korstanje en Jorieke Rottier. Samen met een dertigtal kunstenaars zal curator Benedict Vandaele de uiteenlopende betekenissen van het begrip grens onderzoeken. Met het thema Over grenzen verkent Kunstenfestival Aardenburg 2022 geografische, maatschappelijke en artistieke dimensies.

Gedurende de biënnale is werk te zien van opkomende en gevestigde kunstenaars op een vijftiental locaties. De ontdekkingstocht vindt niet enkel plaats in Aardenburg (Nederland), er wordt eveneens een brug geslagen met grensdorp Middelburg (België). Het kunstparcours brengt de bezoekers op uiteenlopende binnen- en buitenlocaties zoals kerken, verlaten huizen en private tuinen.

De kunstenaars van Kunstenfestival Aardenburg 2022 hebben verschillende achtergronden en bevinden zich in verschillende fases van hun artistieke carrière. De geconfirmeerde kunstenaars, waaronder Koen van den Broek en Folkert De Jong, zijn voornamelijk afkomstig uit België en Nederland, en zijn actief in het internationale kunstcircuit. Daarnaast zijn recente alumni van de Jan van Eyck Academie (Maastricht) en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (Gent) uitgenodigd, waaronder Manjot Kaur en Hadassa Ngamba. Tenslotte nemen ook kunstenaars deel die verbonden zijn met CBK Zeeland, waaronder Maartje Korstanje en Jorieke Rottier.

De diverse artistieke en culturele achtergronden brengen een waaier van maatschappelijke onderwerpen met zich mee. Het actuele thema migratie keert vaak op een directe of indirecte manier terug in de selectie kunstwerken. Hedendaagse topics als ecologie en zingeving worden eveneens aangesneden. De snel evoluerende wereld heeft eveneens een impact op de artistieke praktijk van vele kunstenaars en is goed voelbaar tijdens een bezoek aan Kunstenfestival Aardenburg 2022.

Met steun van:

Logos fondsen KFA2022